Wheelie in vliegtuig

Dit zijn onze ervaringen met het vervoeren van de wheelie in het vliegtuig. Hoe hebben we het aangepakt?

We halen de dissels los en plaatsen de dissels elk aan een kant tussen de riempjes waarmee de extender vast zit (de handvaten boven). We gebruiken een extra spanbandje om de dissels vast te zetten. Dit bandje gaat door het ‘onderrug-kussen’ van de grote wheelie-tas, vervolgens aan beide zijden door de metalen beugeltjes van de dissels (waar ook de bandjes van de heupband aan vast zitten) en daarna door de beide bovenste bandjes op de extender. De heupband, die vast zit geklikt aan de dissels, gaat vervolgens om de wheelie heen. Omdat deze heupband naar boven omhoog kan schuiven zetten we deze nog vast met een klein spanbandje (zie foto onder). Daarna gaan de wielen er nog af en kunnen de wheelies ingecheckt worden. De banden van de wheelies hebben we apart als handbagage in een plastic tas meegenomen. Let wel op dat je de luchtbanden wat leeg laat lopen, zeker als je toch wil inchecken. Door de lage druk in het vliegtuig loop je het risico op een klapband.

De wheelies gaan niet via de normale bagage, maar via ‘afwijkende bagage’ (odd-size luggage). Hoewel we meegemaakt hebben bij aankomst in Madrid dat één wheelie bij de bagageband voor afwijkende bagage terecht kwam en de andere wheelie bij de normale bagageband afgeleverd werd.

Door de uitstekende delen van het frame, kan de wheelie bij het vervoer soms rake klappen krijgen. Als de wheelie op een bagageband ergens achter blijft haken kunnen er forse krachten op komen. Dat kan er toe leiden dat de wheelietas beschadigd raakt of bij een naad inscheurd. Om dit te voorkomen laten we de wheelies met plastic sealen op het vliegveld om beschadiging te voorkomen. Het sealen kost op Schiphol 7,50 euro per bagagestuk.

Je moet vooraf goed weten hoe zwaar de wheelies zijn. We vlogen met Iberia en dan mag je 23 kg meenemen. Zowel op de heen als terugreis, hebben we op het vliegveld bij inchecken nog even wat spullen moeten herpakken om niet boven het toegestane gewicht van 23 kg per bagagestuk (dus per wheelie) te komen.

Advertenties

Een reactie op Wheelie in vliegtuig

  1. Bedankt voor de toelichting bij het verzendgereedmaken.
    Uit de foto’s alleen kon ik niet opmaken of de wielen ook in die zak zaten.Met het sealen erbij is e.e.a.nu duidelijk.Zelf probeer ik nog extra dopjes op de uiteinden van de buizen te doen ter bescherming.Ook bij het sealen is dat beter tegen scheuren van de verpakking bij transport,vooral als er veel moet worden overgestapt zoals in mijn geval.
    Wens jullie veel succesd toe.
    Vriendelijke groet,
    Bram.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s