Weer te mooi om waar te zijn

Ik zit in de lobby van ons luxe hotel ´Espacio y Tiempo´ (ruimte en tijd) in La Junta, en voor mij staan drie paraplu´s werkeloos in een houder. Niemand zal deze nu meenemen, of het moet zijn ter bescherming tegen de zon. Het is al bijna twee weken droog en de zon schijnt volop. En dit in Patagonië dat bekend staat om de koele dagen en de heftige regenbuien.

Sinds 23 december is het hier droog. Daarvoor hadden we twee dagen met veel regen en waren we bang dat dit het weer zou zijn dat we de komende maanden over ons heen zouden krijgen. Regen betekent niet alleen dat je nat kunt worden, maar ook dat er weinig uitzicht is, waardoor de fraaie natuur niet zichtbaar is voor ons.

Maar niets is minder waar tot nu toe. Iedere dag mooi weer, iedere dag mooie uitzichten. We hebben nu ongeveer 250 km afgelegd op de Carretera Austral, de weg, ongeveer 1200 km lang, die loopt van noord naar zuid Patagonië, helemaal tot Villa O´Higgens. Daar eindigt de weg in Chili, maar eindigt Chili zelf nog niet. Om verder naar het zuiden te kunnen, moeten we een boot nemen naar Argentinië, waar we ongeveer 400 km zullen lopen om dan net boven het nationale park ´Torres del Paine´, Chili weer in te komen. Dit zal na ongeveer twee maanden vanaf nu zijn.

Sinds een paar dagen is dit park ook bekend in Nederland. Een grote brand heeft een deel van het park verwoest. De regio BioBio, waar we anderhalve maand geleden waren, heeft ook last van grote bosbranden. Normaal gebeurt dit niet, normaal regent het hier. Wij zitten er dus midden in, maar hebben geen last van de branden. We kamperen hier niet vaak, maar als we kamperen, zullen we extra voorzichtig met vuur moeten zijn. Er was al een buitenlander opgepakt in Chili die verdacht werd dat hij een brand veroorzaakt zou hebben. Als hij schuldig wordt bevonden zal hij voor een aantal maanden achter de tralies verdwijnen. Chili is een mooi land en de mensen zijn gastvrij, maar wij hebben geen behoefte om kennis te maken met de gastvrijheid in een Chileense cel.

We zullen niet klagen over de hitte, ook al is mijn chocola gesmolten en niet meer te eten. Er drijft chocola in mijn hele tas. Het ziet er een beetje vies uit en alles plakt naar chocola. Een greep in de plastic tas waar ik de dagvoorraad eten en snoep in bewaar, levert bruine vingers op.
De hitte; na een uur lopen loopt het zweet over mijn rug en voelt alles vies en klam aan. Ik heb last van schuurplekken op mijn rug. Mijn vieze natte shirtje schuurt op de plek waar de band van mijn wheelie zit, bijna tot bloedens toe. Het zoute zweet maakt het extra pijnlijk. Tja, een gevoelig persoon met een gevoelige huid.
Ik heb negen dagen in hetzelfde shirtje en lange broek gelopen, vandaag op onze rustdag worden ze uitgewassen. De geur was niet meer te harden en gisteren bleven zelfs de dazen uit mijn buurt.

De komende paar dagen zal het nog heet blijven, daarna is er regen voorspeld. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik dat erg zal vinden, maar als het zo ver is, zal ik toch weer verlangen naar de hitte van de zon. Net zoals iedereen in Nederland nu al uitkijkt naar de lente, kijken wij ook dan weer uit naar mooi weer en mooie uitzichten.

Dit bericht werd geplaatst in Region 10: Los Lagos, Region 11: Aysen. Bookmark de permalink .

3 reacties op Weer te mooi om waar te zijn

  1. Renée van Limborgh zegt:

    Hoi Arlen en Jeanette,
    Echt een pijnlijk gevoel als alles zout is aan je lichaam en nog erg stinkt ook, het schuren op de plekken van de banden valt niet mee! En als je nu weet dat je er gauw wat aan kunt doen (zwemmen, wassen, baden. spoelen) dan zou het nog gaan, (maar dat was niet het geval, 9 dagen lang niet)!!!!!
    Jeeminee wat heb ik een bewondering voor jullie afzien! Ik heb aan het begin van jullie megatocht weleens gemaild dat ik jaloers was op jullie onderneming maar als ik dit lees weet ik het zo net nog niet. Respect vanuit mijn tenen!!!

    Groet van Renée uit Breda.

  2. Marijke zegt:

    Haha, is DAT de remedie tegen dazen, gewoon flink stinken! Ik zal hem onthouden. Weet je wat bijna net zo vies is als chocola in je tas: overal oploskoffie die uit de verpakking is gekomen, en die dan nat wordt….. bleh!

    Genietze weer verder!

  3. Theo en Francine Deliën zegt:

    Schitterend!!

Geef een reactie

