Chileense koeien

Ik weet nog precies wanneer ik de eerste Chileense koe zag. Het was maandag 12 september en we waren een paar kilometer voor La Serena, zo’n 600 kilometer boven Santiago. Ze zag er net zo uit als in Nederland, dus eigenlijk niet echt bijzonder. Maar, we waren toen al bijna drie maanden onderweg, en behalve Chileense honden en wat lama’s, hadden we nog geen echte grote dieren gezien.

Pas op het moment dat je zo’n koe ziet, besef je pas wat je al die tijd gemist hebt. Met de koeien werd ook het landschap steeds groener en levendiger en de mensen aardiger en behulpzamer. De stad La Serena is een luxe stad, waar van alles te koop is, en dankzij de koeien ook melk en kaas. Voordat we in La Serena waren was dat een uitzondering en na La Serena konden we in bijna ieder plaatsje wel kaas kopen, dank zij de Chileense koe. Een broodje kaas, Nederlandser kan bijna niet. Vooral omdat de kaas in Chili vaak ‘Gouda’ of ‘Gauda’ heet. Het betreft dan de gele gesneden kaas. Het blijkt dat de naam ‘Gouda’ niet beschermd is, maar ‘Gouda Holland’ wel. Deze laatste hebben we inderdaad nog niet gezien. Het belangrijkste voor ons is dat de Chileense ‘Gouda’ kaas gewoon lekker is en we deze op vele plaatsen kunnen kopen.

Niet alleen melk en kaas maar ook yoghurt in verschillende smaken is te koop. Zelfs in de kleinste winkeltjes in de kleinste dorpjes kunnen we altijd wel een aarbeienyoghurtje kopen. En, er is voldoende melk voor in de (helaas oplos-) koffie. Een koffie met melk betekent in Chili een mok vol warme melk met daarbij een paar schepjes nescafé. Op deze manier is voor mij de oploskoffie toch nog lekker, allemaal dankzij de koeien.

Soms zien we nog melkbussen langs de kant van de weg staan die opgehaald moeten worden om in de melkfabriek verwerkt te worden. Dit doet me denken aan vroeger toen een melkwagen in mijn dorp, Vortum Mullem ook de melkbussen kwam ophalen om ze naar de melkfabriek van Campina in Rijkevoort te brengen om vervolgens dezelfde dag de lege bussen terug te brengen. Ik ben toen meerdere keren meegereden naar de melkfabriek. Dit waren toen leuke uitstapjes waar ik met veel plezier en weemoed aan terug denk. De weeïge geur van rijpende kaas, zal ik dan ook nooit vergeten.

De laatste paar dagen hebben we nog maar een paar koeien gezien. De afgelopen maanden waren de weilanden vol met koeien. Zodra de koeien ons zien komen ze met z’n allen op ons af. Het zijn nieuwsgierige dieren die het leuk vinden om naar ons te kijken. In tegenstelling tot de Chileense honden, blijven de koeien gewoon in de wei en proberen ze niet onder het prikkeldraad door te komen om ons achterna te rennen en aan te vallen. Ik moet er ook niet aan denken dat een kudde koeien of stieren ons achterna komt. Een hond kunnen we makkelijk wegjagen door te doen alsof we een steen gooien, maar of dat ook voor koeien geldt weet ik niet.

Het gebied waar we nu door heen lopen is erg bosrijk waardoor er helaas nog maar weinig ruimte is voor de koeien. Ik moet dus afscheid nemen van de Chileense koe, mijn trouwe viervoeter met zijn grote ogen, natte neus en zijn zachte, kleurrijke vacht. Ik zal haar missen en zal moeten wachten tot we in mei weer naar huis gaan om daar onze Nederlandse koe weer te kunnen begroeten.

Dit bericht werd geplaatst in Bijzonderheden, Region 10: Los Lagos, Region 14: Los rios, Region 9: Araucania. Bookmark de permalink .

Een reactie op Chileense koeien

  1. Renée van Limborgh zegt:

    Beste Jeanette en Arlen,

    Dat vind ik dan weer zo’n mooi stilleven. Er zijn mensen die ze schilderen; jullie kunnen ze schrijven! Complimenten en hartelijke dank voor de meedeel;)

    Groet van Renee uit Breda.

Geef een reactie

