Vreemde vogel

Alejandro kijkt ons een beetje verschrikt aan, maar moet ook een beetje lachen.
‘Nee, ik kan niet uitleggen wat ‘pajero’ betekent, niet waar mijn dochter van 11 bij is’, zegt hij. Zijn dochter, die ook bij ons aan tafel zit, komt bijna niet bij van het lachen.
‘Arlen’, zeg ik. ‘Ik weet niet wat ‘pajero’ betekent, maar heb het sterke gevoel dat het in ieder geval geen ‘vogel’ betekent.

Het is ’s avonds iets na negen uur en we zitten in de woonkamer van Alejandro waar hij ons net een biertje heeft aangeboden.
Toen we vanmorgen uit Panguipulli vertrokken hadden we geen idee waar we zouden overnachten. We wilden in twee dagen naar Los Lagos lopen, een kleine 60 km. Om ongeveer vier uur stopt er een pick-up en de man in de pick-up vraagt ‘waar gaan jullie naar toe?’. ‘We zijn op weg naar Los Lagos en we zien wel of we onderweg iets tegenkomen waar we kunnen overnachten’, zegt Arlen.
‘Waarom overnachten jullie niet gewoon bij mij, in mijn huis? Het is twee km terug. Mijn naam is trouwens Alex’, zegt de man.
Arlen en ik kijken elkaar aan. Een wildvreemde man nodigt ons uit om bij hem te komen slapen. Als ik alleen zou zijn, zou ik het niet weten (hij ziet er wel leuk uit), maar met z’n tweeën kan er weinig gebeuren.

‘Ja, leuk, we gaan graag met je mee’, zeggen we. Met onze wheelies achterin de pick-up stappen wij in. Alex zegt dat hij wel eens vaker mensen ‘oppikt’ en mee naar huis neemt. Nog niet zo lang geleden een fietser uit Nederland en daarvoor twee dames uit Frankrijk. Helaas spraken zij bijna geen Spaans. Alex zegt dat hij getrouwd is en drie kinderen heeft, 11, 8 en 6 jaar oud. Of wij ook kinderen hebben, vraagt hij. Dit is een vraag die ons in Chili al vaak gesteld is. Men vindt kinderen geweldig. Wij zijn altijd vrij duidelijk in ons antwoord. ‘Nee, we hebben geen kinderen en we houden er ook niet van’.

Alex woont in een groot huis en als we aankomen wacht zijn vrouw Veronica hem al op. ‘Dit zijn twee wandelaars uit Nederland, zij overnachten vannacht bij ons’, zegt Alex (zijn volledige naam blijkt Alejandro te zijn) tegen zijn vrouw. ‘Willen jullie in ons huis overnachten of liever het tuinhuisje?’, vraagt Veronica. ‘In huis is luxer, maar heb je misschien last van de kinderen’, voegt ze er aan toe.
Arlen en ik besluiten, tegen beter weten in, voor de luxe te gaan.

Als we er een half uurtje zijn, komen de drie kinderen thuis van school. Twee meisjes (6 en 11 jaar oud) en een jongetje van 8. Ze stellen zich netjes aan ons voor, de meisjes geven ons, zoals in Chili gebruikelijk is, direct een zoen op de wang. Toch hebben wij hun namen niet onthouden. Het meisje van 11 spreekt een beetje Engels, het gezin blijkt een jaar in Nieuw Zeeland te hebben gewoond. Vanaf dit moment is het gedaan met onze rust. De kinderen vinden ons reuze interessant en Alejandro en Veronica hebben nog wat werkzaamheden te doen, waardoor wij een paar uur alleen met de drie kinderen in de keuken zitten.

Het meisje van 6, ze is moeilijk te verstaan omdat ze net haar voortanden gewisseld heeft, laat ons trots een puzzel zien. Helaas mist ze één puzzelstukje en valt de puzzel, nadat ze deze een beetje scheef hield, op de grond.
Het meisje van 11 blijft maar praten en van alles aan ons vragen. In simpel Spaans voeren we hele gesprekken met haar. Ze zit op school en wordt met de schoolbus opgehaald om naar school te gaan. De leraar is tevens chaufeur van de schoolbus.

Als Veronica er weer bij komt zegt ze dat het morgen een feestdag is in Chili. 8 december wordt de ‘Onbevlekte Ontvangenis’ van Maria gevierd. Ik moet toegeven dat deze dag niet bij mij bekend is, ondanks het feit dat ik katholiek ben opgevoed. Katholieke feestdagen die wij niet vieren, ken ik vaak ook niet.
Toen Veronica mij vertelde over deze feestdag dacht ik dat dit de dag was dat Maria zwanger was geworden zonder toedoen van een man, waaruit 25 december Jezus geboren is. Echter, via internet kom ik erachter dat het de moeder van Maria betreft, Anna. Zij is degene die zwanger is geworden op die dag, ook zonder dat er een man in het spel was, waaruit Maria 8 september geboren wordt. Zo blijven we bijleren tijdens onze tocht door Chili.

Om ongeveer acht uur ’s avonds is Alejandro weer thuis en we praten met hem over koetjes en kalfjes. Hij is opzichter van een melkveehouderij. Het melk van de koeien gaat naar een zuivelfabriek. Hoeveel mensen hij in dienst heeft weten we niet, maar de koeien worden handmatig gemolken. Arbeid is niet duur in Chili.
Wij vertellen hem dat een vriend van ons in Nederland een melkrobot heeft. Of hij dat kent. ‘Ja, een tijdje geleden ben ik met mijn gezin in Osorno naar een landbouwbeurs geweest en heb er een gezien. Hoeveel koeien heeft die vriend van jullie?’.
‘Hij heeft 60 koeien, dat is wat een robot aan kan’.
‘Oh, wij hebben er 1000!’

Behalve koeien heeft Alejandro ook nog landbouwgrond. Arlen wil weten of hij last heeft van vogels die de oogst opeten. Als Arlen voor het woord ‘vogel’, ‘pajero’ gebruikt, is het voor Alejandro duidelijk dat Arlen ‘vogel’ in het Spaans wil zeggen.
‘Het juiste woord voor vogel in het Spaans is pájaro, niet pajero, pajero betekent iets heel anders en kun je beter niet gebruiken, zeker niet waar kinderen bij zijn’, zegt Alejandro verschrikt, maar ook een beetje lachend.
‘Oh, maar wat betekent ‘pajero’ dan?’, vraagt Arlen.
‘Nee, ik kan niet uitleggen wat ‘pajero’ betekent, niet waar mijn dochter van 11 bij is’, zegt Alejandro.
‘Arlen, er zit ook een woordenboek in mijn e-reader, ik zoek het wel even op. Ah, hier heb ik het al. Een ‘Pajero’ is…. iemand die masturbeert….’

Dit bericht werd geplaatst in Region 14: Los rios. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vreemde vogel

  1. Hennie van den Broek zegt:

    Hoi Arlen en Jeannette,

    Pajero is misschien dan een “trekvogel”. Grapje van Mark haha.
    Leuk verhaal verder en leuk gezinnetje. Heel wat meer koeien als bij ons hebben ze daar.
    Groetjes Hennie.

  2. Theo en Francine zegt:

    Hoi Arlen en Jeanette
    Weer een heel mooi stukje en mooie foto,’s.
    Ik ben ook katholiek opgevoed maar ben in de veronderstelling dat “onbevlekt ontvangen” hier betekent: “zonder erfzonde” maar ik kan er ook naast zitten.
    Geniet nog verder van jullie mooie reis, we blijven volgen.

Geef een reactie

