Hoezo halverwege?

‘Hoezo halverwege? Jullie zouden toch 7500 kilometer lopen?’
Ik zie de gefronste wenkbrauwen al bij mijn CBS-collega’s: ‘Ze hebben er net 3257 kilometer opzitten en denken ze dan echt dat ze halverwege zijn?’
Ik heb wat uit te leggen als ik na deze tocht weer bij het CBS aan de slag wil.

Mijn collega’s weten ook dat ik redelijk zorgvuldig plan. Om het einddoel te halen bouw ik wat marge in. Sommige stukken die we lopen in Chili had ik vooraf nog niet helemaal uitgestippeld. Voor de zekerheid had ik hier een ruime marge genomen. Een marge, blijkt nu, van ongeveer 500 kilometer. Daarnaast hebben we altiplano eerder verlaten en daardoor een route genomen die 400 kilometer korter is.

Kortom, we gaan niet 7500 kilometer lopen, maar ik verwacht dat we ongeveer op 6600 kilometer zullen blijven steken. Oke, 3257 is nog altijd niet de helft van 6600, maar komt wel heel dicht in de buurt (ik zie nog steeds gefronste wenkbrauwen). Maar wat belangrijker is, we streven er naar om op 15 april op ons eindpunt, Kaap Froward, aan te komen, precies tien maanden na ons vertrek. En dan is 15 november precies halverwege. Bovendien hadden we er allebei behoefte aan om ons zo uit onze dip te trekken.

Om mijn CBS-collega’s nog verder tevreden te stellen, en iedereen die nieuwsgierig is naar de cijfers over de eerste helft van onze tocht, hieronder de feiten.

We zijn precies 5 maanden onderweg, 153 dagen.
Waarvan 118 wandeldagen en 35 rustdagen.
We hebben 3257 kilometer gelopen, ofwel:
27,6 kilometer gemiddeld per wandeldag
21,4 kilometer gemiddeld per dag

We lopen niet graag minder dan 20 kilometer op een dag en als we kamperen dan lopen we vaak 30 of meer. Maar om het ‘plaatje’ volledig te maken, hieronder de volledige verdeling van de kilometers die we per dag lopen.

Tot slot onze ‘bomen-statistiek’. We willen graag voor elke gelopen kilometer in Chili een boom planten. Halverwege zitten we op 1290 bomen. Dat is nog net niet 1 boom voor elke 2,5 kilometer. We lopen 1967 bomen achter, of wij lopen 1967 kilometer voor.
We willen de prachtige natuur, waar wij zo van genieten tijdens het lopen, behouden, voor nu en voor de toekomst. Als je ons wilt helpen, dat kan!

Dit bericht werd geplaatst in Bijzonderheden. Bookmark de permalink .

5 reacties op Hoezo halverwege?

  1. Karl zegt:

    Hoi Arlen en Jeanette,

    Nog proficiat met het behalen van helft van de te bewandelen afstand!
    7500 of 6600 km, da’s allebei hardstikke ver! Ik moet er al niet aan denken om die afstand met een auto af te leggen, laat staan te voet. Dit is een prestatie van formaat, die niet 1-2-3 geevenaard wordt!

    Amber zou nu beginnen te zeuren dat er geen trema op de tweede ‘e’ van ‘geevenaard’ staat (ze is nu trema’s aan het oefenen op school – zo leer ik ook nog eens goed in het Nederlands te spellen), maar ik heb geen idee hoe ik een trema uit dit toetsenbord moet toveren, dus dat moet maar even zonder.

    Verder kwam Chili onlangs nog in de Kids-week (de weekkrant voor Amber) voor i.v.m. een vulkaan-uitbarsting in het zuiden. Hebben jullie daar iets van vernomen? Stuurt deze vulkaan geen roet in de resterende 3300 km?

    Groetjes,
    Karl

  2. Wim zegt:

    Zeg Arlen, ik heb hier even een uitbijter analyse op uitgevoerd, en als je terug op het CBS bent moesten we toch maar eens even serieus om tafel gaan…..
    Diep respect voor jullie tocht en verhalen, geniet van het laatste “stukje”!!

    Groet,
    Wim

  3. Wilma zegt:

    Nog niets veranderd in die 5 maanden. En je bent ons nog niet vergeten. Maar wij jou ook niet hoor Arlen!! Ik geniet van jullie verhalen en verheug me op de komende 5 maanden. En…. een dipje op zijn tijd hoort erbij, maar bedenk ook met wat voor bijzonders jullie bezig zijn!!
    Groetjes, Wilma

  4. Marga zegt:

    Arlen, fijn dat je zo aan ons denkt ;) Je staafdiagram is prachtig ! Wat mij nou verbaast is, dat er sommige afstanden helemaal nog niet gelopen zijn. Dit is statistisch best onwaarschijnlijk… Misschien een opdracht voor de tweede helft van jullie tocht om alle gaten in het diagram te dichten.
    Groeten,
    Marga

  5. Sandra zegt:

    Ha ha, je bent het maken van statistieken gelukkig nog niet verleerd.
    Gelukkig duurt het nog even voordat je weer op het CBS bent, want ik ben nog lang niet uitgekeken op jullie reisverhalen. Geniet van de 2e helft!

    Groet Sandra

Geef een reactie

